NOEN SPØRSMÅL! / WAT VRAGEN! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van gaborenheleneinnoorwegen - WaarBenJij.nu NOEN SPØRSMÅL! / WAT VRAGEN! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van gaborenheleneinnoorwegen - WaarBenJij.nu

NOEN SPØRSMÅL! / WAT VRAGEN!

Door: Gabor

16 Juli 2014 | Noorwegen, Bergen

Hei alle sammen!

Het leek mij leuk om een aantal vragen die mij/ons geregeld gesteld worden met jullie door te nemen. Ik wil daarbij wel vermelden dat het gaat om mijn/onze eigen persoonlijke beleving van de gebeurtenissen zoals ik/wij die hebben ervaren.

*Hoe gaat het met je/jullie?
-----------------------
Het gaat erg goed met ons. We hebben het fantastisch naar ons zin en het lijkt wel alsof we steeds meer genieten. Veel voornamelijk aan Nederland gerelateerde administratieve zaken zijn afgehandeld. Daardoor is rust ontstaan en worden we meer en meer bewust van ons leven hier in Bergen. Het is heerlijk om een eigen bankrekening te hebben en salaris te ontvangen. Een bankrekening is eigenlijk niet zo heel bijzonder zou je in eerste instantie denken, maar ik ervaar het als een overwinning in ons verhuizingsproces. Tegelijkertijd creeert het onafhankelijkheid. Thuis spreken we voornamlijk Nederlands, zodat Helene ook up to date blijft. We genieten van de stad en ik hoor veel Noren zeggen dat het uitzonderlijk mooi is geweest. Nou dat beloofd wat de komende jaren! Het is daarom extra genieten van de stad die tijdens de zomersedagen er erg mooi tussen de 7 bergen bij ligt. Ik moet zeggen dat mijn aanwezigheid hier nog steeds op een bepaalde manier een vakantiegevoel geeft. Waarschijnlijk omdat het nog wat onwerkelijk aanvoelt. Een oud-collega zei eens tegen mij: “Ik ben benieuwd naar dat proces. Het proces waarin dat vakantiegevoel langzaam verdwijnt en overschakelt naar het gevoel dat “het” normaal voelt dat je daar bent”. Nu we hier een jaar zijn en we terugkijken op dat jaar, dan is het aan de ene kant voorbij gevlogen waarbij heel veel is gebeurd. Aan de andere kant (ik klink een beetje als Ferry Mingelen….) is het nog maar pas een jaar.

*Voel je je al (een beetje)Noor?
--------------------------
Ik voel mij geen Noor, maar raak wel steeds meer gewend aan de taal en aan het leven hier, dat in mijn beleving minder gehaast lijkt. De Nederlandse directheid heb ik hier nog niet zo ervaren en ik denk heel soms met weemoed terug aan Nederlandse autorijders die gewoon lekker doorrijden in plaats van rustig aan en “we hebben alle tijd van de wereld” en “ik rij hier toch alleen”? Dat ervaar ik vooral in de stad. We hebben ons leven niet heel erg aangepast, anders dan dat we graag er op uit trekken. Ook heb ik het vissen ontdekt. In die zin voel ik mij misschien een beetje Noor, maar het vissen alleen maakt het voor mij niet zo interessant. Het is steeds de hele setting. Of we nu vanaf een prachtige locatie vanaf land in zee vissen, of een bootje huren en ergens op een fjord dobberen. De schitterende omgeving maakt het hele plaatsje compleet. Dan is het ineens een hele andere beleving. De schakel met de natuur en het sportieve heb ik makkelijk overgenomen. Je merkt dat zeker in de stad. Veel (jonge) mensen zijn sportief gekleed en trekken er op uit. Ik kan mij nog herinneren dat toen het redelijk had gesneeuwd, mensen compleet met ski’s o.a. via Fløybanen de berg op gingen om te skieen. Midden in de stad kwam je ze tegen! Dat was een aparte beleving. Ook lees ik af en toe in de krant dat de politiek er langer over doet om beslissingen te nemen. Veel praten, nog een keer afwegen en dan slapen we er nog eens een nachtje over. Tijdrovend lijkt het wel. Volgens de mensen die ik heb gesproken, zit dat ook een beetje in de cultuur. Terwijl ik misschien veel eerder de knop zou hebben doorgehakt, slapen de Noren er misschien nog wel twee nachtjes langer over. Het is gewoon een andere mentaliteit.

*Mis je Nederland (niet)?
---------------------
Nee Nederland mis ik niet, hoewel:
- waar waren de oliebollen tijdens oud&nieuw? Nergens! Ik wilde oliebollen!;
- gelukkig eet ik nog steeds af en toe Calve pindakaas;
- ja het komt voor dat ik hollandse pannekoeken bak;
- hollandse prei, -stroopwafels -en aardbeien kom ik hier in de winkel!;
- we voornamelijk Nederlands thuis praten;
- we natuurlijk Nederland gevolgd hebben tijdens het WK voetbal!

Familie en vrienden blijven de missertjes en het gemak van facetime en skype maken het verblijf hier duidelijk makkelijker en aangenamer. En daarbij komt dat ik volop nieuwe indrukken hier heb, waardoor er weinig gemis is. Er is nog veel te ontdekken in Noorwegen en ik merk dat mijn voelsprieten richting Scandinavie trekken. Ik zit tijdens het werk ook regelmatig tussen de Zweden en de Denen, dus enerzijds taal maar ook cultuur en achtergrond passeren de revue. Hartstikke leuk en interessant om nieuwe dingen te leren en te ontdekken.

Verder heb ik nog weinig vergelijkingsmateriaal, anders dan de prijzen, maar daar kom ik later op terug!

*Wat is je mee en/of tegen gevallen?
-------------------------------
Noorwegen is een rijk land, wat jaarlijks heel wat centjes weggeeft. Toch zijn hier ook mensen die in de rij staan voor de “voedselbank”. Als ik daarover lees of hoor, dan snap ik daar helemaal niets van. Misschien omdat ik er nog te weinig van af weet, who knows? Het past totaal niet in het grote beeld, het is eigenlijk een schande. Net zoals in Nederland vind ik, anno 2014. Enerzijds goed dat het er is, maar jammer dat we niet met z’n allen kunnen voorkomen dat mensen daar gebruik van moeten maken. Volgens mij gaat het enkel en alleen om politieke wil. Dan hebben we al heel veel gewonnen.

De belasting is in vele producten en diensten verweven. Zo betaal je hier geen maandelijkse premie voor een zorgverzekering. Dat is gratis, maar je hebt wel net zoals in Nederland een eigen aandeel. Kom je boven je eigen aandeel, dan krijg je een blauwe kaart waarmee je recht hebt op korting. Dus feitelijk betaal je alleen wanneer je een beroep doet op zorg en betaal je niet als je geen zorg nodig hebt. Eerlijk toch? Ondanks enkele uitzonderingen zijn ziekenhuisopnames e.d. behoudens eigen bijdragen gratis.

Verder heb je hier veel prive-ziekenhuizen/scholen en instellingen ten opzichte van de openbare. Een voor mij vreemd verschijnsel, wat mij het idee geeft dat de openbare instellingen minder kwaliteit leveren. Lange wachttijden? Dan gaan we naar een prive-ziekenhuis. Ja maar wacht even, moet je er dan niet voor zorgen dat je de organisatie van die instellingen anders en dus beter regelt zodat de wachttijden verminderen/dalen? Het lijkt een verschuiving van een probleem in dit geval, om maar niet te spreken over het salaris van de specialist. Een ander voorbeeld met betrekking tot de belasting ontdekte ik toen ik bij ons bakkertje Godt Brød vroeg waar de extra centjes voor een kopje koffie heengaan, waneer je aangeeft dat je deze ter plaatse wilt nuttigen. Een kop koffie om mee te nemen is namelijk goedkoper. Ik dacht met mijn Hollandse verstand dat de centjes naar de eigenaar gaan. Nee, fout gedacht, regelrecht naar de staat. De winkeleigenaar verdient er geen stuiver aan! Een aparte constructie, ondanks dat het om een paar kronen gaat.

Een meevaller is ook 80km per uur rijden op de snelweg van bijvoorbeeld de stad naar het vliegveld. Eigenlijk heel relax, geen gehaast gevoel. In het begin moest ik daar wel aan wennen. Toch lekker om straks weer 120 of 130 te mogen rijden. Dat kan overigens hier ook, alleen zit daar een heel hoog prijskaartje aan vast.

*Wat is jouw indruk van de Noren, hoe zijn ze?
---------------------------------------
Kort samengevat: afwachtend/gereserveerd, maar als eenmaal het ijs gebroken is, dan staan ze open voor je. Soms lijken ze arrogant, omdat ze niet aan de kant gaan voor je als je over het trottoir loopt. Ze communiceren slecht in het verkeer. Omdat er slechts ruim 5 miljoen inwoners zijn in een land dat bijna zo groot is als Denemarken tot en met Zuid-Spanje, denkt men alleen op de wereld te zijn, dus hoeven we geen richting aan te geven of rekening te houden met anderen in het verkeer. Het levert bij mij nog regelmatig wat irritaties op en dan zit er eentje naast mij in de auto en zij zei zegt dan:”Waar maak je je druk om, is toch zonde van de tijd?” Ja he hallo, zo lust ik er nog wel een paar!!
De verschillende types die we in NL kennen, zoals bijvoorbeeld bekakte rijk ogende echteparen, sjonnies, tokkies noem maar op. Ja die zijn hier ook!

*Is het echt zo duur in Noorwegen en verdien je ook veel meer?
------------------------------------------------------
Om met het laatste te beginnen, de salarissen liggen inderdaad hoger in Noorwegen, maar daar tegenover staat dat kost- en levensonderhoud ook duurder is. In die zin is het zeker in balans, maar ik vind dat Noorwegen verhoudingsgewijs duur is, ondanks die hogere inschaling. Ik ben bezig om erachter te komen hoe en waardoor dat komt. Ik heb al met wat mensen hierover gesproken, maar een echt concreet antwoord heb ik nog niet gevonden. Wat ik begrepen heb is dat er allerlei belastingen verweven zijn in producten, waardoor bijvoorbeeld zorg en scholing onder voorwaarden gratis is.

Mochten er mensen zijn die vragen hebben, stel ze gerust en ik neem ze mee in een volgend hoofdstuk!

Grtjssssssssss! Gabor&Helene

• 17 Juli 2014 - 08:12

Moeders:

Ik heb weer genoten van jouw verhaal ,daaruit lees je dat je gelukkig bent . Dat wist ik ,als moeder ,natuurlijk al. Je hebt jouw grote liefde gevolgd en voor ouders is het belangrijkste dat hun kinderen gelukkig worden of in dit geval zijn. Natuurlijk missen wij jullie ,door de sociale media, een uitkomst, is het gemis niet zo erg . Het is gelukkig ook niet aan de andere kant van de wereld en Noorwegen is een prachtig land met inderdaad ontzettend lieve mensen.

• 17 Juli 2014 - 10:12

Dirk Wever:

Hoi Gabor,

Mooi dat je het vissen nu echt ontdekt hebt. Ik bedoel dan niet het vangen van een vis, maar de totale beleving die vissen geeft. Dat is altijd moeilijk uit te leggen wat dat nu precies is. Sceptici zullen dan altijd vragen "kun je dat niet beleven dan zonder een vis een haak in de bek te slaan?". Maar om de één of andere reden maakt de "jacht" op wat zich onder water bevindt nu juist de beleving compleet. Of dat nu het mysterie is van wat zich onder water bevindt of wat dan ook; ik weet het niet.
    Leuk te horen dat je zo ingeburgerd begint te raken. Persoonlijk vindt ik de relaxedheid van de Noren in het algemeen nu juist heerlijk. Maar ja, ik kom er alleen als ik op vakantie ben en dan zoek je dat juist denk ik. Er wonen zal de beleving ervan misschien veranderen. Hoewel ik het ook wel eens meegemaakt heb dat onze huurboot kapot was door slecht onderhoud en de eigenaar rustig de tijd neemt voor reparatie en er schijnbaar geen rekening mee houdt dat jou vakantie eindig is en die boot noodzakelijk is voor de vervulling van je vakantiedoel.
    Na al die jaren dat ik Noorwegen kom, blijf ik me elke keer weer in positieve zin verbazen over de Noren en het land waarin ze wonen. Afgelopen mei was ik op visvakantie in Vik, in de buurt van Brønnoysund, in het zuiden van Nordland. Opnieuw een geweldige belevenis met in mijn ogen weer heel bijzondere en verrassende mensen.
    Afgelopen winter toch weer naar Noorse les geweest. Nu in Apeldoorn omdat de lessen in Amersfoort geen vervolg kregen. Ook daar een heel leuke club mensen. Ik denk erover om dat ook deze winter maar weer te doen. Ik merk dat ik het zelf erg leuk vindt om mezelf in het Noors enigzins verstaan te maken en mijn vakantiebestemming in het Noors te regelen. Verder is het erg handig, zo sprak de eigenaar op onze laatste vakantielokatie alleen erg beperkt Duits en vond hij het erg prettig dat de hiaten opgevuld konden worden met Noors. Gaandeweg de week werd het meer Noors dan Duits. Mijn reisgenoten vonden dat dan weer iets minder omdat ze vaak pas mee konden in het gesprek na vertaling.

• 17 Juli 2014 - 14:30

Katinka:

Leuk om jouw ervaringen te lezen, wat doe je voor werk en hoe bevalt dat?
    Dat lijkt mij ook erg leuk om te weten!

• 20 Juli 2014 - 09:03

Ria:

Hoi Gabor en Helene,

Weer een leuk verhaal. Ik kijk er altijd weer naar uit. Het klinkt idd als een lange vakantie, als ik je foto's zie, bv op Facebook ben ik vaak een tikkie jaloers. Altijd in die prachtige natuur.
    Ik ben benieuwd of je ook Nederlanders tegenkomt die in Noorwegen wonen. Is er een Nederlandse club of zo? Dat is ook goed voor het bijhouden van het Nederlands, want ik merk bij Mark en Vanessa dat dat achteruit gaat. De zinsbouw wordt steeds Engelser en de grammatica is ook niet alles meer (ik ben daar een beetje paranoia voor hoor!!) En van de week schreef hij dat iets veel better ging, haha.
    Ik denk dat je Noors nu steeds beter wordt door je werk, je moet de hele dag Noors praten, wel vermoeiend zeker?
    Het is wel prachtig weer daar bij jullie, geniet er lekker van, heerlijk visweer.
    Hier begint het nu net te onweren. Beetje balen, want de hele week was het mooi weer en vanmiddag vieren we de verjaardag van John, gaat het onweren!!
    Gab, het allerbeste, groetjes aan Helene en blijf schrijven hè.

John en Ria.