31.desember 2014 / 31 december 2014 - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van gaborenheleneinnoorwegen - WaarBenJij.nu 31.desember 2014 / 31 december 2014 - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van gaborenheleneinnoorwegen - WaarBenJij.nu

31.desember 2014 / 31 december 2014

Door: Gabor

Blijf op de hoogte en volg

31 December 2014 | Noorwegen, Bergen

VISJE VANGEN
Een vrijdagochtend onderweg naar het vliegveld. Het regende pijpestelen en het waaide nogal fors. Bezoek uit Nederland. Een aantal dagen terug nog kans op zon in het weekend, maar we zouden bedrogen uitkomen. Een oud-collega kwam langs voor een lang weekend. Lekker buiten een beetje toeven, wellicht vissen, wandelingetje en chillen. Ik heb mijn rugzakje, poncho, bergschoentjes en nog wat spullen meegenomen liet hij weten. Een rugzak EN een koffer mee voor vier dagen…….hij was echt op alles voorbereid! Tijdens het dagje vissen (foto) niet alleen heel veel regen gevangen, maar ook nog twee visjes. Het was niet voor niets geweest! Raymond, bedankt voor het te gekke weekend! We hebben weer mooie herinneringen gemaakt.

INTEGRERING?
Wat is het toppunt van integrering? Noren rond kerst / oud&nieuw Hollandse oliebollen laten eten! Fantasie of werkelijkheid? In ieder geval heeft het dit jaar zo mogen zijn. Door vrienden en familie meegebrachte oliebollenmix, konden we dan eindelijk kort geleden aan de slag. Of eigenlijk, ik zogezegd. Mijn gebeden verleden jaar werden verhoord. Ik wilde oliebollen, maar ja die waren en zijn tot op de dag van vandaag hier in geen velden of wegen te bekennen. Dan maar meenemen naar Noorwegen. Inmiddels ben ik weer een ervaring rijker en Helene ook. Nu weten we dat het even duurt voordat de oliebollenlucht uit onze keuken en kleding weg is. De temperatuur liet het eveneens niet toe om de ramen lang open te laten staan. Een paar weken geleden hadden we Helene d'r familie aan beide kanten uitgenodigd voor een kopje koffie met wafels. Daar zijn we verleden jaar mee begonnen en dat was zo goed bevallen dat we hebben besloten om er een traditie van te maken. Dat heeft dit jaar dus een vervolg gekregen. Leuk en bijzonder om beide familiekanten bij elkaar te hebben. Een extra verrassing dit jaar, de oliebollen. In het begin was men wel wat sceptisch, want de wafel is onlosmakelijk met de Noor verbonden kun je wel zeggen. Na onze korte oliebollenpresentatie werd er voorzichtig wat met poedersuiker geexperimenteerd. Gelukkig! Een succes en voor herhaling vatbaar! Het was voor mij weer even geleden dat ik ze had gegeten en ik heb daarom de schade maar even ingehaald…….

NEDER-NOOR
Inmiddels zijn we deze week 34 weken zwanger en die kleine doet z’n uiterste best om te groeien. Hij is lekker druk en actief en laat graag weten aanwezig te zijn. Tjonge, hoe zal dat straks vorm krijgen als hij er daadwerkelijk is. In de afgelopen periode zijn we voor controle’s bij de verloskundige geweest. Ja je kunt z’n hartje horen kloppen vertelde ze. Vervolgens haalde ze (zie foto) een houten carnavalstoeter tevoorschijn, drukte het grootste uiteinde op de buik van Helene en legde vervolgens haar linkeroor op het uiteinde. Vervolgens mocht ik het ook een keer proberen. Lekker terug in de tijd zullen we maar zeggen. En natuurlijk hoorde ik niets, want ik ben niet getraind en ik was ook iets voorzichtig. Ja wat wil je! Maar dat mocht de pret niet drukken, afgezien van het feit dat Helene een ronde afdruk van die toeter op haar buik had, waar ze mij s’avonds op attendeerde……….

AFTELLEN
Vandaag is het 31 december 2014. De kerst zit er op, het is bijna oud&nieuwviering en morgen is het 1 januari 2015. De sneeuw is bijna weg. Recentelijk stond er nog een lange rij met mensen en ski’s en kinderen met sleetjes (foto) om via Fløybanen de berg op te gaan. Er lag genoeg sneeuw boven om volop te genieten. Grappig om te zien hoe dat in je eigen stad plaatsvindt en zo dichtbij. Vanuit ons lunchcafeetje observeerden we de mensen en de blijheid die de sneeuw in hun losmaakte.

Ondanks dat er een groot vuurwerk in het centrum van de stad is, heb ik er verder zelf weinig van gemerkt. Alle voorbereidingen en vuurwerkoverlast in NL deden mij altijd op een bepaalde manier in de stemming komen voor oud&nieuw. Dat is hier eigenlijk niet. Het voelt een beetje als: hey nu is het ineens vanavond oud&nieuw. Ook in de media wordt er nauwelijks tot geen aandacht geschonken. Daarentegen las ik wel in de Nederlandse media dat ongeveer 1,8 miljoen Nederlanders vuurwerk gaan kopen en dat er weer voor vele miljoenen de lucht in wordt geschoten.

Het jaar lijkt voorbij te zijn gevlogen, een zogenaamde rollercoaster waarin veel is gebeurd. Ik herinner nog goed dat ik geen baan had en druk bezig was met alle voorbereidingen om een bankrekening geopend te krijgen. Het zoeken naar werk, het spaargeld wat langzamer minder werd, Noorse les en een diepvriespizza die ik als eerste kocht van mijn eerst verdiende Noorse loon. Wat smaakte die lekker! Ik probeer nog steeds momenten her te beleven waarin zowel de verschillen tussen Noorwegen en Nederland als overeenkomsten naar voren komen. Ik vind het leuk om jullie daarin mee te nemen en hoe wij die momenten ook beleven. Vanmiddag aten we een broodje en dronken we een kopje koffie in de stad. Achterin (foto) was met krijt op de muur een grote molen getekend en even was ik heel diep met mijn gedachten in NL. In gedachten bij familie, vrienden, windmolens, koeien, Amsterdam, typische vlakke weilanden met treurwilgen/grasland/slootjes en bij hen die ons zijn ontvallen.

Zelf heb ik gemerkt dat Helene ook zeer kritisch kan zijn naar zaken die hier geregeld zijn (bureaucratie) of bepaald (verkeers-)gedrag van mensen. Het lijkt soms wel alsof ze ver-Nederlands of ver-Europeest is. Dat samen beleven maak het "inburgeringsproces" bijzonder. Het zijn in ieder geval onze ervaringen en verrijkingen die wij onze kleine straks ook willen meegeven.

Even terugkijkend op 2014, het was een geweldig jaar! Ik krijg gewoon kippevel bij de gedachte!

- ons 1ste volledig kalenderjaar in Bergen;
- mijn (eerste) baan in Bergen;
- veel en fantastisch bezoek van vrienden en familie uit Nederland;
- heerlijk op de ski’s met Pasen;
- we zijn zwanger van een zoontje!
- we zijn op vakantie geweest naar Mallorca;
- we hebben NL twee keer bezocht;
- een nieuwe auto, dat wordt straks extra ritje rijden voor openhaardvuur;
- we zijn weer oom en tante geworden;
- mijn schoonzusje en haar vriend zijn naar Frankrijk verhuisd;
- nieuwe contacten in Bergen opgedaan;
- oliebollen gebakken, uitgedeeld EN gegeten!

O ja nog een klein leuk weetje. Hier is het gebruikelijk dat je rond oud&nieuw tegen bekenden, collega’s en/of vrienden-familie “takk for det gamle” zegt. Vrijvertaald “bedankt voor het oude c.q. voor hetgeen is geweest”. Nu “takker” (bedanken) Noren veel en daar past deze ook mooi bij!

Wij wensen iedereen een fantastisch 2015 toe. Bedankt voor al jullie leuke reactie’s op mijn blog. Maak van 2015 weer iets moois! Je hebt het vaak voor een groot gedeelte zelf in de hand!

Gabor&Helene

  • 31 December 2014 - 17:39

    Moeders:

    Jullie waren weer even héél dichtbij!
    Natuurlijk voor jullie ook een prachtig,liefdevol 2015! Dat gaat vast wel lukken want het wordt sowieo al een practig jaar door de komst van jullie zoon,onze derde kleinzoon en vijfde kleinkind.
    Liefs een een dikke zoen van ons!

  • 31 December 2014 - 21:12

    Elletje:

    Lieve Gabor en Helene,
    "Takk for det gamle" en kijk heel erg uit naar het nieuwe om weer bij jullie en de kleine te zijn.
    Knuffel

  • 05 Januari 2015 - 09:25

    Rob Zinger:

    Goedemorgen Gabor en Helene,

    Vanuit Nederland, zonder sneeuw of vorst, een geweldig, gezond en gelukkig nieuwjaar toegewenst en volop genieten van de kleine die straks geboren gaat worden.

    Tip: leer hem zo snel mogelijk schaatsen, dan komt er wellicht ooit weer een Noor "met Nederlands bloed" op het podium.

    Groeten Rob en Jose

  • 06 Januari 2015 - 14:18

    Sjon:

    bedankt dat je ons/mij hebt meegenomen in je/jullie belevenissen in 2014!! En natuurlijk alle geluk voor 2015 toegewenst!!

    Een van de hoogtepunten voor mij was om je weer te treffen in ons 'drummerscollectief' bij Martin thuis; alsof er niets was veranderd...

    groetjes,

    Sjon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 03 Mei 2013
Verslag gelezen: 665
Totaal aantal bezoekers 19792

Voorgaande reizen:

02 Mei 2013 - 31 December 2023

Verhuizen naar Noorwegen!

Landen bezocht: